مراحل اخذ استاندارد آسانسور – استاندارد آسانسور، دستاوردی است که نه تنها به افزایش کیفیت، بلکه به تضمین ایمنی مسافران نیز کمک می‌کند. استفاده از آسانسورهایی که به استانداردهای معتبر تطابق دارند، احساس امنیت بیشتری را برای ساکنان و بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

از دهه 70 شمسی به دلیل حوادث متعدد مربوط به آسانسور، قوانین و استانداردهای مرتبط با آسانسور تدوین و از سال 1383 استانداردسازی آسانسورها در کشور طبق قوانین و قواعد ملی استاندارد الزامی گشت و اخذ استاندارد آسانسور توسط مالکین و یا سازندگان ساختمان جزلایمفک دریافت پایانکار یک ساختمان می‌باشد. در این بخش از مجله الفارس سعی داریم به بررسی انواع استاندارد و مراحل اخذ آن بپردازیم.

در حال حاضر، استانداردهای آسانسور نقش بسیار مهمی در تضمین ایمنی و کیفیت عملکرد آسانسورها در ساختمان‌ها دارند. شرکت الفارس با دارا بودن توانمندی‌ها و تجربه کافی، به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه تولید آسانسور، می‌تواند این استانداردها را به عنوان بخشی اساسی از فعالیت‌های خود اخذ کند.

  1. استاندارد آسانسور یک راهنمای کامل برای طراحی، ساخت، نصب و نگهداری آسانسورهاست. این استانداردها به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا کیفیت محصولات خود را بر اساس معیارهای بین‌المللی ارتقا دهند.
  2. داشتن استاندارد آسانسور به عنوان یک نشان از اعتبار و تعهد به کیفیت در بازار شناخته می‌شود. مشتریان به خرید آسانسورها معمولاً به شرکت‌هایی با استانداردهای مرتبط اعتماد بیشتری می‌کنند.
  3. داشتن استاندارد، به شرکت‌ها امکان می‌دهد که در بازار با رقبا رقابت کنند و محصولات خود را به عنوان محصولات مطابق با استانداردهای جهانی معرفی کنند.
مراحل اخذ استاندارد آسانسور

 انواع استاندارد آسانسور

به طور کلی دو نوع استاندارد آسانسور وجود دارد: استاندارد اولیه آسانسور و استاندارد ادواری آسانسور.

استاندارد اولیه آسانسور: طبق ضوابط و الزامات مقررات ملی ساختمان، گواهی استاندارد اولیه آسانسور نشان می‌دهد که آسانسور شما استاندارد است و با ارائه این گواهی استاندارد آسانسور می‌توانید پایان کار ساختمان رادریافت نمایید.

استاندارد ادواری آسانسور: پس از اخذ استاندارد اولیه آسانسور، برای اطمینان از  استاندارد بودن آسانسور، بایستی به‌طور سالانه گواهی استاندارد ادواری آسانسور را اخذ نمایید.

لازم به ذکر است که اخذ استاندارد آسانسور ممکن است زمان‌بر باشد.  اگر چک‌‌لیست موارد بازرسی استاندارد رعایت شده باشد، معمولاً روال اخذ استاندارد آسانسور از 10 روز تا 30 روز، بسته به وضعیت آسانسور، به‌طول می‌انجامد و مدت زمان گرفتن گواهی استاندارد آسانسور ادواری بین 10 تا 30 روز و استاندارد اولیه آسانسور بین 20 تا 30 روز می‌باشد. مقاله فواید اخذ استاندارد آسانسور را مطالعه نمایید. 

مراحل اخذ استاندارد آسانسور

 برای دریافت استاندارد اولیه آسانسور مراحل زیر بایستی طی شوند:

  •   ابتدا باید عملیات ساخت ساختمان، برق‌کشی  و نصب و راه‌اندازی آسانسور انجام شده باشد.
  • صفحه اول پروانه ساختمان و کپی از پشت و روی‌کارت ملی مالک یا سازنده را به شرکتی که آسانسور را نصب و راه‌اندازی کرده است و بر امور استاندارد آسانسور ناظر می‌باشد، ارسال‌کنید.
  • شرکت مذکور ثبت‌نام اینترنتی گواهی استاندارد آسانسور را انجام می‌دهد و یک کد رهگیری دریافت می‌کند. شرکت بازرسی‌کننده از آسانسور مشخص می‌شود.
  • هزینه بازرسی را پرداخت کرده و اصل فیش واریزی را به شرکت طرف قرارداد ارسال می‌گردد.
  • شرکت مربوطه، نقشه، محاسبات و فرم مهندس ناظر را به شرکت بازرس ارسال می‌کند.
  • معمولاً زمانی طول می‌کشد تا شرکت بازرسی تاریخ نوبت بازرسی را اعلام کند.
  • بازرس آسانسور در محل حضور می‌یابد. نماینده شرکت قرارداد نیز حضور دارد. در صورتی که نقصی وجود نداشته باشد، بازرس سلامت آسانسور را تأیید کرده و در صورت وجود هرگونه نقصی، شرکت طرف قرارداد مؤظف است که نواقص را برطرف نماید و مجدداً اقدام به درخواست بازرسی از آسانسور را نماید.
  • این زمان تا تأیید استاندارد آسانسور توسط بازرس شرکت بازرسی ادامه می‌یابد.
  • در صورتی که آسانسور شما نو است، یا تاکنون سرویس و نگهداری نمی‌شده است، قطعاً نیاز است که با شرکت، قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور ببندید؛ چرا که نبود قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور و اتکا به تعمیرات موردی آسانسور به نفع شما نیست.
  • کپی برابراصل‌شده قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و قرارداد بیمه آسانسور به شرکت بازرسی ارسال می‌شود تا مراحل تکمیل شود.
  •  گواهی تأیدیه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی آماده شده و به شما تحویل داده می‌شود.
نوشتهٔ قبلی
ضوابط و استانداردهای موتورخانه آسانسور
نوشتهٔ بعدی
استاندارد آسانسور

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام وقت بخیر
    ساختمان نوساز ما در حال اخذ گواهی استاندارد آسانسوره؟ آیا هزینه اولین بیمه و قرارداد سالیانه که لازمه اخذ استاندارد هست با سازنده است یا مالکین؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
  • سلام
    ساختمان ما بیش از ۳۰ سال سن دارد
    میخواهیم برای آسانسور آن گواهی استاندارد بگیریم و از قبل چیزی ندارد
    آیا شما این کار را انجام میدهید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Instagram

شرکت الفارس ارائه دهنده

 مشاوره فنی و تخصصی به مشتریان در زمینه آسانسورها و پله‌های برقی.

نصب آسانسورهای  و پله برقی مدرن با استفاده از تجهیزات با کیفیت.

تعمیر و نگهداری دوره‌ای و اضطراری آسانسورها بر اساس استانداردهای ایمنی.

ارتقاء و به‌روزرسانی آسانسورهای قدیمی به منظور افزایش کارایی و ایمنی.

دارنده گواهی از سندیکای آسانسور و گواهی صمت،

 اخذ فوری استاندارد آسانسور

الفارس متخصص سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی