اخذ فوری استاندارد ادواری آسانسور اساسی‌ترین گام در جهت تضمین ایمنی و کارایی این وسیله حمل و نقل است. برقراری استانداردها نه تنها از نظر فنی و مهندسی مهم است بلکه از نظر اعتماد مشتریان و ارتقاء سطح ایمنی در جوامع نیز تأثیرگذار می‌باشد. این تدابیر نقش بسزایی در پیشگیری از حوادث و افزایش بهره‌وری استفاده از آسانسورها ایفا می‌کنند.

به طور کلی اخذ گواهی استاندارد ادواری آسانسور برای ساختمان پزشکان فرآیندی پیچیده و گاهاً زمان‌بر است. به دلیل بروز حوادث ناگوار متعدد مربوط به آسانسور، از سال 1377 اقدامات و تلاش های بسیاری به جهت تدوین و تنظیم استاندارد ملی صورت پذیرفت. سپس از سال 1383 صاحبان املاک و ساختمان ها از لحاظ قانونی ملزم شدند که آسانسورهای ساختمان خود را استاندارد سازی نمایند. در این مطلب قصد داریم به بررسی فرآیند اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان مخصوصاً برای ساختمان پزشکان بپردازیم.

گواهی استاندارد ادواری آسانسور

می توان گفت در حال حاضر دو نوع استاندارد برای آسانسور وجود دارد که مالکان هر ساختمان باید نسبت به اخذ آن ها اقدام نمایند. مورد اول استاندارد ملی نام دارد و مورد دوم استاندارد ادواری است. هنگامی که مالکان ساختمان برای اخذ مجوز پایان کار اقدام می کنند، لازم است به دنبال کسب گواهی استاندارد اولیه نیز باشند. پس از کسب استاندارد اولیه لازم است که آسانسور ساختمان به صورت سالیانه مورد بررسی قرار گرفته و گواهی استاندارد ادواری ساختمان را اخذ کنند.

 در مقررات ملی ساختمان مبحث ۲۲ – ۲ – ۶ ، مسئولیت هرگونه حادثه ناشی از عدم عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور و بازرسی و دریافت تاییدیه استاندارد ادواری آسانسور در آپارتمان‌ها، به عهده مدیر ساختمان و یا مالک است.
اگر سرویس و نگهداری مستمر و منظم و بازرسی ادواری سالیانه برای آسانسور، انجام نشود و حادثه‌ای رخ دهد، کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری آن بر عهده مدیر یا مالک ساختمان است و با توجه به اطلاع‌رسانی سازمان استاندارد در جراید، دیگر توجیهی برای فرار از مسئولیت در محاکم قضایی وجود ندارد!

اخذ فوری استاندارد ادواری آسانسور

به طور معمول فرآیند اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان می تواند برای اغلب ساختمان ها مخصوصاً ساختمان پزشکان زمان بر و گاهی خسته کننده باشد. اگر شما تصمیم داشته باشید که به صورت شخصی برای دریافت مجوز اقدام کنید و تمام فرایند را خودتان انجام دهید، احتمالاً با موانعی روبرو خواهید شد. این موانع شامل اشکالات فنی متعدد و مرتبط با ایمنی آسانسور و بازرسی های چندگانه ای است که باید آن ها را پشت سر بگذارید.

اما در صورتی که چک لیست مواردی که مورد بازرسی استاندارد قرار می گیرند، رعایت شود و فرآیند اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان (اخذ فوری استاندارد ادواری آسانسور) با مشورت متخصصین  الفارس انجام پذیرد، می توان در زمان 10 الی 30 روز به نتیجه مورد نظر دست یافت. قطعا مدت زمان دقیق دریافت مجوز استاندارد به وضعیت آسانسور نیز بستگی دارد. اما کارشناسان و متخصصینی که در این زمینه فعالیت می کنند، از اشکالات رایج مربوط به بازرسان استاندارد اطلاع دارند. پس با رفع برخی کاستی ها می توانند فرآیند دریافت مجوز را تسهیل کنند.

استاندارد ادواری آسانسور

آیا دریافت مجوز استاندارد آسانسور اجباری است؟

طبق ابلاغیه مرتبط با استاندارد آسانسور، تمام کارفرمایانی که نسبت به ساخت ساختمان های سند دار اقدام می کنند، باید گواهی استاندارد ادواری آسانسور را دریافت نمایند. همانطور که اشاره شد دریافت استاندارد اولیه هنگام اخذ پایان کار ضروری است. همچنین لازم است مالکان ساختمان، به صورت سالانه برای اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان اقدام نمایند.

زیرا تمام مجوز های استاندارد آسانسور به صورت یک ساله بوده و پس از گذشت این مدت زمان باید مجدداً آن را تمدید کرد. البته این حساسیت برای ساختمان پزشکان و ساختمان های این چنینی که ایمنی آن ها اهمیت بسیاری دارد، بیشتر است. زیرا ساختمان پزشکان به دلیل رفت و آمد بسیار زیاد، حساسیت بیشتری داشته و ایجاد هرگونه نقص در این سیستم می تواند جان افراد زیادی را به خطر بیندازد.

عدم دریافت گواهی استاندارد ادواری ساختمان چه عواقبی دارد؟

همانطور که اشاره شد اخذ گواهی استاندارد ادواری آسانسور تاییدیه ای برای ایمنی سیستم آسانسور به شمار می آید. در صورتی که مالکان ساختمان نسبت به اخذ این استاندارد اقدام نکنند، در صورت بروز هرگونه حادثه، تمامی هزینه ها برعهده صاحبان ساختمان خواهد بود.

نکته ای که متاسفانه اکثر افراد از آن آگاه نیستند این است که در این موارد، حتی شرکت های بیمه هم مسئولیتی نداشته و وظیفه ای در قبال پرداخت هزینه جبران آسیب ها ندارند.

بلکه پرداخت خسارت به صورت اشتراکی بر عهده مالکان ساختمان و شرکتی است که مسئولیت نگهداری و سرویس آسانسور را بر عهده گرفته است. علاوه بر این ساختمانی که به عنوان ساختمان پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس قانون می بایست استاندارد های مربوط به ایمنی را دریافت نماید.

دریافت گواهی استاندارد ادواری آسانسور برای تمدید پروانه شغلی کاملا ضروری است. پس اقدام برای اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان تصمیمی عقلانی بوده و می‌تواند از خسارت های جانی و مالی جلوگیری نماید.

آیا برای دریافت گواهی استاندارد باید حتماً بازسازی صورت گیرد؟

این مورد به وضعیت آسانسورها در ساختمان مورد نظر بستگی دارد. اگر مدت زمان زیادی از نصب و استفاده آسانسور گذشته باشد، ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد یا نادرست از آسانسور، احتیاج به بازسازی وجود داشته باشد.

اما در صورتی که مالکان ساختمان برای مراقبت دوره ای و سرویس منظم آسانسورها با یک شرکت فنی در این زمینه همکاری داشته باشند و مراقبت به شیوه اصولی و کامل انجام گیرد، در اغلب اوقات نیاز به بازسازی وجود نخواهد داشت.
البته باید به این نکته نیز توجه داشت که گواهی استاندارد ادواری ساختمان به معنای ایمنی بودن آن آسانسور نیست. در بعضی مواقع ممکن است آسانسور ساختمان گواهی استاندارد ادواری را اخذ کرده باشد اما با توجه به شرایط، ایمن به نظر نیاید. به همین دلیل لازم است به محض مشاهده هرگونه خرابی و یا مشکل ایمنی، نسبت به تعمیر و سرویس مجدد آن اقدام نمایید تا خرابی ها سبب بروز حادثه یا ایجاد خرابی های بیشتر نگردد.

گاهی اوقات هم پیش می آید که آسانسور یک ساختمان به طور کامل ایمن می باشد، اما تاییدیه استاندارد را دریافت نکرده است. در این موارد شرکت الفارس توصیه می کند که در سریع ترین زمان ممکن برای اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان اقدام کنید. بدین شیوه ریسک بروز خسارات را به طرز قابل توجهی کاهش خواهید داد.

اخذ فوری استاندارد ادواری آسانسور

خدمات شرکت الفارس در زمینه اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان

همانطور که اشاره شد اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین جهت شرکت الفارس که قدیمی ترین تولید کننده آسانسور در ایران می باشد، خدماتی را در زمینه اخذ گواهی استاندارد آسانسور در تهران و کرج ارائه می دهد. در صورتی که قصد دریافت گواهی استاندارد ادواری آسانسور را دارید ولی اطلاعات کافی در این زمینه نداشته یا قادر نیستید شخصاً وارد فرآیند دریافت گواهی شوید، می توانید اخذ گواهی را به شرکت الفارس بسپارید.

شرکت الفارس با بهره گیری از کارشناسان مجرب و متبحر در زمینه دریافت گواهی استاندارد، آماده ارائه مشاوره رایگان به مشتریان است. همچنین این شرکت به جهت تجربه بالا و آشنایی با مسائل مرتبط با استاندارد ساختمان، در کمترین زمان ممکن فرآیند اخذ گواهی را طی کرده و دریافت مجوز را به صورت صد درصدی به انجام می رساند.

هیچ تفاوتی نمی‌کند که آسانسور شما تولید کدام برند بوده یا استاندارد اولیه آن توسط چه شرکتی انجام شده است. در هر حالت می توانید با شرکت تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناس به ساختمان شما مراجعه کرده و به صورت کاملا رایگان اطلاعات متناسب با وضعیت ساختمان و آسانسور شما را در اختیارتان قرار دهد. در نهایت بهتر است در صورت ایجاد هرگونه سوال یا ابهام در پیرامون اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان برای ساختمان پزشکان با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید.

نوشتهٔ بعدی
دانلود مبحث 15 مقررات ملی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Instagram

شرکت الفارس ارائه دهنده

 مشاوره فنی و تخصصی به مشتریان در زمینه آسانسورها و پله‌های برقی.

نصب آسانسورهای  و پله برقی مدرن با استفاده از تجهیزات با کیفیت.

تعمیر و نگهداری دوره‌ای و اضطراری آسانسورها بر اساس استانداردهای ایمنی.

ارتقاء و به‌روزرسانی آسانسورهای قدیمی به منظور افزایش کارایی و ایمنی.

دارنده گواهی از سندیکای آسانسور و گواهی صمت،

 اخذ فوری استاندارد آسانسور

الفارس متخصص سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی