آیا میدانید هنگام گیر کردن در آسانسور چه باید کرد؟

اینکه آپارتمان‌ها تبدیل به یکی از عناصر اصلی زندگی شهری شده‌اند و اصولا همه‌گیر شدن ساختمان‌های بلندمرتبه مدیون وجود آسانسورهاست.

با این حال آسانسور یک وسیله‌ است و همه‌ وسیله‌ها روزی با نقص روبه‌رو شده یا خراب می‌شوند.

اما این موضوع زمانی مشکل‌آفرین است که این نقص هنگام حضور افراد در داخل آسانسور رخ دهد.

گیر کردن در آسانسور موضوعی نا خوشایند است که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد میشود و شاید خود ما هم روزی آن را تجربه کنیم ولی بهتر است قبل از رویارویی با این مشکل نکاتی را در این باره بدانیم.

آسانسور به سه دلیل عمده از کار می افتد و دچار اخلال می شود:

قطع شدن ناگهانی برق:

 این اتفاق می‌تواند به خاطر اخلال در خدمات شرکت برق، خطای انسانی یا بلایای طبیعی رخ دهد.

استفاده‌ نادرست از آسانسور:

 زمانی که مسافران سیستم الکتریکی یا مکانیکی آسانسور را به طریقی دستکاری می‌کنند.

مثلا بیش از ظرفیت آسانسور سوارش می‌شوند یا در را به زور باز نگه می‌دارند و مواردی از این دست می‌تواند منجر به اخلال در سیستم آسانسور و متوقف شدن آن شود.

نقص مکانیکی و الکتریکی:

آسانسور مانند هر وسیله‌ الکتریکی و مکانیکی ممکن است با نقص رو‌به‌رو شود که اگر این اتفاق حین خدمت‌رسانی رخ دهد برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار کابین متوقف می‌شود.

توصیه ها و اقدامات

هنگام گیر کردن در آسانسور چه باید کرد؟

  • در داخل آسانسور بمانید. آسانسور قرار نیست سقوط کند و جای شما در آنجا امن تر است.
  • سرنشین ها را در داخل آسانسور نگه دارید و از باز کردن درب آسانسور خودداری کنید .
  • درب های آسانسور به دلیل خاصی بسته می باشند بنابراین در صورت باز شدن درب های آسانسور امکان حرکت آن به سمت طبقه و خارج کردن سرنشینان وجود ندارد.
  • هنگام حبس در کابین نگران جریان هوا نباشید زیرا کابین آسانسور دارای دریچه تهویه هوا می باشد.
  • در صورت برق رفتگی و تاریکی در کابین آسانسور آشفته نشوید. معمولا آسانسور ها، دارای سیستم باطری برق اضطراری در هنگام برق رفتگی می باشد.
  • خونسر باشید و سعی کنید سایرین را به این امر دعوت کنید.
  • از کنار درب کابین دور شوید تا در صورت باز شدن آن آسیبی نبینید.
  • در کف کابین آسانسور بنشینید. این امر باعث حفظ تعادل شما در هنگام حرکت مجدد آسانسور می شود
  • سعی کنید با روش هایی مانند: استفاده از زنگ خطر آسانسور، استفاده از تلفن موقعیت‌های اضطراری تعبیه شده در کابین، روش قدیمی و موثر فریاد زدن و کوبیدن به در آسانسور، استفاده از تلفن همراه با افراد بیرون آسانسور ارتباط برقرار کرده و از آنها کمک بخواهید.

افراد بیرون از آسانسور چه باید کنند؟

اگر شما یکی از افرادی باشید که صدای کمک خواستن آدم‌های گیر کرده در آسانسور را شنیده‌اید در قدم اول باید آرامش خود را حفظ کرده و شرح حال افراد گیر کرده را بگیرید. اگر احیانا از افراد داخل کابین کسی بیماری قلبی دارد و حالش خوب نیست سریعا اورژانس را خبر کنید. در غیر این صورت ببینید که کابین هم‌تراز با طبقه متوقف شده یا بین طبقات گیر کرده است.

اگر کابین هم‌تراز با طبقه متوقف شده باشد می‌توانید با کمک کلیدهای اضطراری که معمولا دست مدیر ساختمان و یکی دو همسایه‌ دیگر است در را باز کنید تا افراد بیرون بیایند. اگر کابین بین طبقات گیر کرده بهتر است به آتش‌نشانی زنگ بزنید. ماموران آتش‌نشانی خیلی زود در محل حاضر می‌شوند و با آموزش‌هایی که دیده‌اند افراد را نجات می‌دهند.

نجات اضطراری دستی

در هنگام قطع برق سیستم بلک اوت میتواند مسافرینی که در آسانسور محبوس شده تند را نجات دهد. اما اگر آسانسور فاقد این سیستم بود ، باید بصورت دستی عملیات نجات اضطراری رو انجام داد.

اگر در موقعیتی هستید که نمی‌توان تا رسیدن ماموران آتش‌نشانی صبر کرد، مثلا ساختمان آتش‌ گرفته و امکان خفگی افراد داخل کابین وجود دارد، باید خودتان دست به کار شوید و کابین را با یکی از طبقات هم‌تراز کنید.

ابتدا کلید اصلی برق را قطع کنید و بعد به موتورخانه بروید. زمانی که قسمت‌های رنگ‌خورده‌ سیم بکسل با قسمت‌های رنگ‌خورده‌ پایه موتور گیربکس هم‌سطح باشد یعنی کابین در تراز یکی از طبقات است.

برای رسیدن به چنین وضعیتی با یک دست اهرم ترمز روی موتور گیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی روی موتور را در جهتی بچرخانید که راحت‌تر می‌چرخد. اگر سرعت چرخش زیاد شد با شل کردن اهرم ترمز سرعتش را کم کنید. تا رسیدن به وضعیت هم‌تراز شدن قسمت‌های رنگی سیم بکسل و قسمت‌های رنگی پایه موتور گیربکس این کار را ادامه دهید و بعد اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.

حالا از سوراخ چاه موقعیت کابین را پیدا کرده و به آن طبقه بروید. با کلید اضطراری در را باز کنید و افراد را نجات دهید. توصیه می‌کنیم فقط در شرایط اضطرار خودتان به نجات افراد داخل کابین اقدام کنید. در غیر این صورت کار را به ماموران آتش‌نشانی بسپارید.

نوشتهٔ قبلی
آسانسور خودرو بر
نوشتهٔ بعدی
موارد ایمنی پله های برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Instagram

شرکت الفارس ارائه دهنده

 مشاوره فنی و تخصصی به مشتریان در زمینه آسانسورها و پله‌های برقی.

نصب آسانسورهای  و پله برقی مدرن با استفاده از تجهیزات با کیفیت.

تعمیر و نگهداری دوره‌ای و اضطراری آسانسورها بر اساس استانداردهای ایمنی.

ارتقاء و به‌روزرسانی آسانسورهای قدیمی به منظور افزایش کارایی و ایمنی.

دارنده گواهی از سندیکای آسانسور و گواهی صمت،

 اخذ فوری استاندارد آسانسور

الفارس متخصص سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی