انواع تابلو فرمان آسانسور– تابلو فرمان آسانسور به عنوان رابط اصلی بین سیستم کنترل آسانسور و مسافران یا کاربران، نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و ایمن آسانسور دارد. تابلو فرمان آسانسور یکی از اجزای اساسی سیستم آسانسور است که برای کنترل و مدیریت حرکت آسانسور استفاده می‌شود. این تابلوها اطلاعات مرتبط با وضعیت آسانسور را به سرعت و به صورت واضح به کاربران ارائه می‌دهند.

در بخش قطعات در آسانسورهای ترکیبی از تابلو فرمان به عنوان بخش مهمی از یک آسانسور نام بردیم. در این مقاله کوتاه سعی داریم مروری کوتاه به تابلو فرمان و انواع آن داشته باشیم و در ادامه به مقایسه آن‌ها بپردازیم.

تابلو فرمان آسانسور را می‌توان مرکز پردازش سیستم دانست و یکی از مهمترین بخش‌های آسانسور از این جهت که دستورهای لازم از طریق مدار فرمان به موتور فرستاده می‌شود و عملکرد کل مجموعه آسانسور را در برمی‌گیرد، می‌باشد. دو نوع متداول این تابلوها که عمدتاً در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: تابلو فرمان دو سرعته (SPD2) و تابلو فرمان درایودار (VF3).

تابلو فرمان دو سرعته (SPD2)

در این نوع آسانسورها که با تابلو فرمان دوسرعته کار می‌کنند، از موتورهایی استفاده می‌گردد که دارای دو سیم‌پیچ بوده و قادر به حرکت در دو سرعت مختلف هستند. عملکرد این تابلو فرمان به این صورت است که هنگام حرکت از حالت سکون، موتور با دور تند شروع به حرکت کرده و در زمان کوتاهی به سرعت مورد نظر می‌رسد و هنگام نزدیک شدن به سطح طبقه مورد نظر به یکباره با تغییر دور موتور، سرعت آسانسور کاهش یافته و در مرحله بعد سرعت به صفر می‌رسد.

لازم به ذکر است که با تغییر سرعت ناگهانی موتور، کابین آسانسور هنگام شروع به حرکت و توقف، جابجایی‌های ناگهانی خواهد داشت که این حالت مطلوب نبوده و حتی‌الامکان باید سعی کرد که از این اختلال جلوگیری نمود. ضمن اینکه با این روش موتور آسانسور به طور مستقیم راه‌اندازی می‌شود و جریان‌های راه‌اندازی 5 تا 7 برابر جریان نامی از سیم‌پیچ موتور عبور خواهد کرد که ضمن کاهش عمر مفید موتور مصرف برق را افزایش خواهد داد که مقرون به صرفه نخواهد بود.

انواع تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان درایودار (VF3)

درایو دستگاهی الکترونیکی بوده که می‌تواند با تغییر سطح ولتاژ و فرکانس شرایطی مطلوب برای راه‌اندازی موتورها را فراهم آورد و قابلیت تغییر سرعت و گشتاور را در موتور ایجاد کند. در تابلو فرمان‌های درایودار، با یک دستگاه کنترل دور موتور (اینورتر) می‌توان با به وجود آوردن شرایط مطلوب، موتور آسانسور را به صوررت نرم راه‌اندازی کرد. این درایوها با تنظیم ولتاژ و فرکانس این امکان را ایجاد می‌کنند که سرعت موتور با دور آهسته شروع به حرکت کند و با افزایش تدریجی ولتاژ به سرعت نامی خود برسد و موتور یکباره از سرعت صفر به نامی نرسد که در این صورت دیگر با اختلال ضربه و تکان‌های ناگهانی کابین مواجه نخواهیم بود.

انواع تابلو فرمان آسانسور

Screenshot 2021 04 01 191432

تابلو فرمان دو سرعته (SPD2)

به دلیل حرکت و توقف ناگهانی موتور آسانسور، ضربه‌های ناگهانی به کابین وارد خواهد شد.

در هنگام حرکت، موتور جریان بالایی از شبکه کشیده شده است.

سطح کف آسانسور نسبت به طبقات، با تغییر بار قرار داشته روی آن (تعداد افراد کابین) تغییر می‌کند.

به دلیل تغییر سرعت موتور و همچنین باز و بسته شدن کنتاکت‌های کنتاکتور، آلودگی صوتی زیادی ایجاد خواهد شد.

برای ایجاد دو سرعت مختلف از موتور‌های با دو سیم پیچی استفاده می‌شود.

هزینه اولیه کمتری دارند.

تابلو فرمان درایودار (VF3)

با راه‌اندازی نرم موتور توسط درایو، کابین به هنگام حرکت هیچ تکانی نخواهد داشت و سرعت آن با شیب ملایم افزایش خواهد یافت.

درایو‌ها با تنظیم ولتاژ و فرکانس، جریان راه اندازی را محدود کرده است.

درایو با فیدبک گرفتن از موتور، سطح ایده‌آل جهت توقف آسانسور را تعیین کرده و در هر حالتی هم سطح با طبقات قرار خواهد گرفت.

تغییر دور به صورت پله‌ای وجود نخواهد داشت و صدا‌های ناشی از کارکرد موتور به حداقل خواهد رسید.

از موتور‌هایی با همین نام که برای این کار طراحی شده‌اند و فقط دارای یک سیم پیچی هستند، استفاده می‌شود.

با بهینه‌سازی مصرف انرژی، قادر به صرفه جویی مصرف انرژی به میزان %50 است؛ ضمن اینکه سیستم‌های 3 VF استهلاک کمتری داشته و از نظر سرویس و نگهداری کم هزینه‌تر هستند.

نوشتهٔ قبلی
گاورنر آسانسور
نوشتهٔ بعدی
وزنه تعادل آسانسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Instagram

شرکت الفارس ارائه دهنده

 مشاوره فنی و تخصصی به مشتریان در زمینه آسانسورها و پله‌های برقی.

نصب آسانسورهای  و پله برقی مدرن با استفاده از تجهیزات با کیفیت.

تعمیر و نگهداری دوره‌ای و اضطراری آسانسورها بر اساس استانداردهای ایمنی.

ارتقاء و به‌روزرسانی آسانسورهای قدیمی به منظور افزایش کارایی و ایمنی.

دارنده گواهی از سندیکای آسانسور و گواهی صمت،

 اخذ فوری استاندارد آسانسور

الفارس متخصص سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی