نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی کار پیچیده‌ای است. در این موارد عواملی که باید مورد توجه قرار گیرند، تفاوت بیشتری دارد:

وضعیت ساختمان، سن آن‌ها و وضعیت مستأجرین برخی از آن‌ها. در زمان نصب، باید در محلی مناسب نصب گردد. این کار در این نوع ساختمان‌ها می‌تواند پیچیده باشد. واضح است که بگوییم در ساختمان‌های با عمر 50 سال یا بیشتر امکان نصب آسانسور مورد توجه قرار نگرفته است. لازم به ذکر است که تا قبل از آن، نصب و پیاده‌سازی پیچیده و گران بوده است. با این حال، بهترین تکنولوژی‌های که در سال‌های اخیر مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، این فعالیت را بطور قابل توجهی تسهیل می‌کنند.

مراحل اولیه پیش از نصب آسانسورها

اولین گام‌ها قبل از نصب و راه اندازی، مطالعه فنی است. هر ساختمان منحصر به فرد است، به خصوص ساختمان قدیمی؛ بنابراین بسیار مهم است که تجزیه و تحلیل وضعیت ملک و ویژگی‌های آن به جهت در نظر گرفتن بودجه قبل از شروع انجام شود. در گزارشی که توسط افراد متخصص آماده می‌گردد، محل ایده‌آل مشخص می‌گردد و متناسب با آن نوع آسانسور و تمام عناصر آن برای نصب پیشنهاد می‌گردد.

اولین قدم کلیدی است، زیرا که روند آتی کل نصب به آن بستگی دارد. در گام دوم، پس از گزارش منتشر شده از نتایج تحلیل قبلی، علاقه همسایگان باید در نظر گرفته شود و بهترین راه برای انجام این گونه کارها باشد. از همین رو مطالعه و درک گزارش ضروری است. پس از همه اینها بسته به محل انتخاب شده خانه‌ها ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

گام دوم ممکن است بسیار پیچیده‌تر باشد زیرا برخی همسایگان ممکن است تمایلی به آن نداشته باشند. این نگرش عمدتاً بر افراد سالمند با مشکلات حرکتی تأثیر می‌گذارد.

مکان مناسب برای نصب آسانسور

فضا بزرگترین مشکلی است نصب کنندگان آسانسور در یک ساختمان قدیمی با آن مواجه هستند. اگر چه راهکارهای مختلفی هم در داخل و هم در خارج وجود دارد که با هر شرایطی سازگار می‌باشد که هر یک به منظور حل مشکل هستند. بیشترین کاربرد این مقاله عبارت است از: نصب در پاسیو و نورگیر، در نمای خارجی، راه پله و نصب در داخل خانه.

نصب در حیاط خلوت (Light Yard)

این محل در ساختمان‌های بسیاری برای نصب آسانسور مناسب است. این قسمت فضای کافی برای انجام کار بدون مشکل را فراهم می‌کند و زیبایی بیرونی ملک را تغییر نمی‌دهد. هنگامی که مکان در داخل ساختمان وجود ندارد، یک راهکار بسیار کاربردی است. علل متنوعی برای این کار وجود دارد: عدم فضای داخلی، عدم امکان جابجایی راه پله‌ها و یا نداشتن صرفه اقتصادی برای اینکار.

نصب آسانسور در بیرون ساختمان

برای نصب در نما باید مواردی مورد توجه واقع شود.

لازم است بدانیم که آیا زمین مشاع است یا نه، و نیست، درخواست مجوز مربوطه از شهرداری انجام گیرد. علاوه بر این، باید توجه خاصی به وجود چاهک در طبقه همکف داشته باشد. آسانسور در نما نصب می‌شود و اتاقک آسانسور از ساختمان خارج می‌شود و ممکن است بخشی از مسیر عمومی را به عنوان مورد احتمالی اشغال کند. این یک انتخاب است که اجازه می‌دهد تا نصب سریع انجام شود، که در داخل ساختمان در زمان تأثیر نمی‌گذارد.

نصب آسانسور با جابجایی راه پله(Ladder Movement)

این نوع نصب یک نصب پیچیده است و زمانی استفاده می‌شود که محیط بیرونی مورد نظر نباشد. با این وجود فضا برای قرار دادن آن حداقل در بهترین حالت وجود دارد، اما لازم است که برخی از عناصر معماری و ساختار ساختمان تطبیق داشته باشد. در این مورد ریل‌های موجود اصلاح و و فضای داخلی برای ایجاد اتاقک آسانسور ایجاد خواهد شد. در بعضی از موارد ضروری است که راه پله به طور کامل حذف گردد و مجدد مطابق با ساختار جدید بازسازی گردد و ورودی دسترسی اختصاصی به آسانسور را خواهد داشت. بنابراین برای کسانی که نیاز به استفاده بیشتری دارند مشکلی وجود نخواهد داشت.

این یک گزینه گران قیمت است که می‌تواند تأسیسات آب و گاز را تحت تأثیر قرار دهد، اما در بعضی موارد تنها گزینه قابل قبول است. علاوه بر این، مزیت اصلی این است که آسانسور به طور طبیعی در ساختمان ادغام شده و در نتیجه، حداکثر دسترسی تضمین شده و نیز هیچ تغییری در نمای ساختمان ایجاد نخواهد شد، با این وجود امکان بروز اختلاف با خانه‌ها، که ممکن است بخشی از فضای خود را از دست بدهند، و همچنین نقد برخی از همسایگان وجود خواهد داشت. با این حال، ما باید در نظر داشت که این یک راه حل است که وقتی خارج از ساختمان امکان نصب غیرقابل دسترس است، انجام می‌گیرد.

نصب آسانسور داخل خانه‌ها

آخرین راه حل‌ها نیز از همه کم اهمیت تر است. این گزینه زمانی که تمام گزینه‌های دیگر غیر قابل انعطاف باشد و در مواردی که فقط در یک طبقه تنها یک خانه باشد استفاده می‌شود .

یکی از مزایای بزرگ این است که هر همسایه دسترسی شخصی به کابین دارد. این کار از طریق یک کلید انجام می‌شود، بنابراین هر گونه مشکل در خصوص حریم خصوصی یا امنیت حل می‌شود.

نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

ساختمان‌های قدیمی که نیاز به نصب آسانسور دارند، راه حل‌های متعددی دارند. با این حال، انتخاب مناسب‌ترین راه حل باید توسط تکنسین‌های متخصص و پس از تجزیه و تحلیل عمیق از وضعیت ویژگی‌ها صورت گیرد. علاوه بر این، مجموعه همسایگان باید از گزینه‌ها آگاه باشند و آن‌ها تصویب نمایند.

چهار راه حل ذکر شده به دنبال انطباق، تا حد ممکن با شرایط منحصر به فرد هر یک از موارد هستند. به این ترتیب، کسانی که دارای پاسیوی نورگیر هستند، این فضا را برای نصب دارند. اگر امکان نصب در فضای باز وجود نداشته باشد، تغییر کامل یا جزئی راه پله یا بازسازی آن برای سازگاری آن با بالابر، گزینه ای است که باید در نظر گرفته شود.

قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور

توافق طرفین همیشه برای اجرای آسانسور مورد نیاز است و لی رأی اکثریت ملاک اجرا خواهد بود یه شرطی که منافع شخص مخالف پایمال نشود.

عموماًَ تقسیم‌بندی بدین صورت خواهد بود که طبقات بالاتر می‌بایست سهم بیشتری نسبت به طبقات پایین‌تر بپردازند زیرا ارزش ملک طبقات بالاتر بیشتر خواهد شد.

مجوز شهرداری برای نصب آسانسور

در صورتی که آسانسور خارج ار فضا مشاعات نصب شود و وارد حریم خیابان شود می‌بایست قبل از اقدام مجوزات لازم از شهرداری اخذ گردد تا موجب توقف کار حین عملیات اجرایی نشود.

اما معمولاً برای اجرا آسانسور در داخل ساختمان نیاز به مجوز خاصی نیست و پس از اخذ استاندارد با مراجعه به شهرداری و با پرداخت جریمه جزیی، آسانسور در سند لحاظ می‌شود.

نوشتهٔ قبلی
مقایسه موتور گیربکس و گیرلس آسانسور
نوشتهٔ بعدی
سیستم نظارت بر آسانسور بر اساس اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Instagram

شرکت الفارس ارائه دهنده

 مشاوره فنی و تخصصی به مشتریان در زمینه آسانسورها و پله‌های برقی.

نصب آسانسورهای  و پله برقی مدرن با استفاده از تجهیزات با کیفیت.

تعمیر و نگهداری دوره‌ای و اضطراری آسانسورها بر اساس استانداردهای ایمنی.

ارتقاء و به‌روزرسانی آسانسورهای قدیمی به منظور افزایش کارایی و ایمنی.

دارنده گواهی از سندیکای آسانسور و گواهی صمت،

 اخذ فوری استاندارد آسانسور

الفارس متخصص سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی