براساس مطالب پیشین، سرویس و نگهداری آسانسور با 3  روش صورت می‌پذیرد. روش لازم و همیشگی بازرسی ادواری از آسانسور است که منجربه انجام دو روش بعدی (تعمیرات پیشگیرانه و تعمیرات اضطراری) می‌شود.

تعمیرات پیشگیرانه (pm)

تعمیرات پیشگیرانه (preventive maintenance) یا در اصطلاح PM به تعمیر و نگهداری منظم و معمول یاری رسانده و به فرایند نگهداری گفته می‌شود که به صورت مرتب انجام شده و هدف آن کاهش احتمال رخداد خرابی یا از کارافتادگی می باشد. این امر  در هنگامی که تجهیزات هنوز در حال  کار کردن هستند، انجام می‌شود. در نتیجه هدف آن جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی است.

 در این نوع سرویس و نگهداری، سرویسکار آسانسور تمام قطعات آسانسور را بازرسی می‌کند، اشکالات جزئی را برطرف کرده، آسانسور را از نظر صنعتی نظافت می‌کند و در صورت وجود، مشکل هر کدام از قطعات را، قبل از بروز خرابی جدی، اعلام و پس موافقت مدیر ساختمان، تعمیر و یا تعویض می‌کند؛ این کار باعث جلوگیری از صدمه دیدن دیگر قطعات و در نهایت طولانی شدن عمر آسانسور می‌گردد.

تعمیر آسانسور به‌ صورت نگهداری و تعمیرات اضطراری (EM)

منظور از تعمیر و نگهداری اضطراری (Emergency Maintenance) یا در اصطلاح EM موقعی است که دستگاه  بطور ناگهانی از کار افتاده باشد و یا عملکرد مورد نظر را نداشته باشد.

در صورت خرابی یک قطعه، سرویسکار (فرد متخص در زمینه تعمیر و نگهداری آسانسور) نشانه‌های خرابی آسانسور را به خوبی می‌شناسد و رفع خرابی آسانسور را به‌صورت موردی انجام می‌دهد (یعنی رفع مشکل قطعه خراب بدون بررسی کامل آسانسور)؛ این امر باعث می‌شود که اگر مشکلی در قطعات دیگر آسانسور وجود داشته باشد بررسی و رفع نشود؛ همین موضوع ممکن است باعث خرابی دوباره آسانسور و یا آسیب رسیدن به دیگر قطعات آسانسور شود و نیز هزینه گزافی را بر دوش اهالی ساختمان خواهد گذاشت.

تفاوت تعمیرات پیشگیرانه با تعمیرات اضطراری

در این مقاله به مثال‌هایی از خرابی‌های احتمالی ناشی از عدم سرویس و نگهداری پیشگیرانه خواهیم پرداخت:

  • از مهمترین این وقایع، عدم بازیینی «سیم بکسل» است که موجب می‌گردد افراد متوجه خوردگی و یا زدگی این سیم‌ها نشوند؛ این امر  باعث لیز خوردن «سیم بکسل» و در نهایت سقوط آسانسور می‌شود.
  • کم شدن روغن «موتور گیریبکس»، باعث خرد شدن کل «موتور گیریبکس» و از بین رفتن آن می‌شود. برای جلوگیری از این واقعه و هزینه‌های گزاف آتی آن، کافیست که تنها روغن در سرویس دوره‌ای کنترل شود.
  • کثیف بودن و یا وجود گرد و غبار بر روی «لقمه‌های پاراشوت» باعث پاراشوت -پاراشوت آسانسور یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های آسانسوراست که برای متوقف کردن کابین یا وزنه تعادل با سرعتی معادل سرعت عملکرد سیستم کنترل کننده (گاورنر) وبا بار اسمی در حرکت بوده به کار می‌رود (حتی در اثر پاره شدن سیستم آویز)- کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌گردد که تنها با تمیز کردن لقمه‌ها به‌صورت منظم در هر بازرسی سرویس و نگهداری صورت می‌پذیرد.
  • تنظیم نبودن «فنر گاورنر» که تنها با یک بازرسی و تنظیم مجدد قابل‌حل است، باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.
  • «درایو» یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آسانسور است؛ خرابی در «رزیستور»های تابلو فرمان باعث خرابی «درایو» تابلو فرمان می‌شود؛  و هزینه سنگینی را متحمل می‌گردد. چنانچه در سرویس پیشگیرانه خرابی رزیستور تشخیص داده شود با هزینه کمتری قابل تعمیر بوده و نیازی و تعویض نیست.

با مجله الفارس همراه باشید…

چرا باید به تعمیرات دوره‌ای آسانسور اهمیت دهید؟

  • حفظ ایمنی ساکنان و کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. تعمیرات دوره‌ای تضمین می‌کند که تمامی اجزای آسانسور به درستی عمل کرده و هر گونه خطری از بین برود.
  •  تعمیرات منظم به عنوان یک آپشن بهینه، عمر مفید آسانسور شما را افزایش می‌دهد و نیاز به تعویض قطعات اصلی را کاهش می‌دهد.
  •  تعمیرات دوره‌ای به معنای حفظ بهینه آسانسور است، که با کاهش هزینه‌های ناگهانی و اضطراری مربوط به خرابی‌ها، به سرعت به تجربه مالی مثبت تبدیل می‌شود.

چرا الفارس؟

🛠️ تیم متخصص و مجرب الفارس با دانش فنی بالا، به هر نوع مشکلی سریعاً پاسخ می‌دهد.

 🌐 با شبکه خدماتی فراگیر در سراسر کشور، همواره در دسترس شما هستیم.

  🕒 آسانسور شما به هر زمان که نیاز به تعمیرات دارد، ما آماده‌ایم.

به آسانی و با اطمینان به بالا برید! الفارس همیشه در خدمت شماست.
نوشتهٔ قبلی
چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور
نوشتهٔ بعدی
خدمات سرویس و نگهداری آسانسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Instagram

شرکت الفارس ارائه دهنده

 مشاوره فنی و تخصصی به مشتریان در زمینه آسانسورها و پله‌های برقی.

نصب آسانسورهای  و پله برقی مدرن با استفاده از تجهیزات با کیفیت.

تعمیر و نگهداری دوره‌ای و اضطراری آسانسورها بر اساس استانداردهای ایمنی.

ارتقاء و به‌روزرسانی آسانسورهای قدیمی به منظور افزایش کارایی و ایمنی.

دارنده گواهی از سندیکای آسانسور و گواهی صمت،

 اخذ فوری استاندارد آسانسور

الفارس متخصص سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی